Jak zakleić dziurę w packrafcie?

W filmie znajdziesz niezbędne akcesoria serwisowe, które warto zabrać na spływ i informację o tym jak zakleić mniejsze nieszczelności.


Dzisiaj chciałem opowiedzieć Ci o tym jak można poradzić sobie z szybkimi naprawami packrafa w tereni i jakie akcesoria serwisowe zabrać na spływ.

Namawiam Cię również do nauki samodzielnego naprawiania mniejszych nieszczelności, dzięki czemu w trakcie spływów uzyskasz pełną niezależność.

Jeszcze przed spływem warto skontrolować sprzęt, poprzez napompowanie packrafta i pozostawienie go np. na 24 godziny. Jeżeli po tym czasie nie zauważymy znacznego ubytku powietrza, packraft nie powinien posiadać nieszczelności w burtach bocznych. Pamiętajmy jednak, że częściowy spadek ciśnienia jest naturalny i wynika ze schłodzenia powietrza i pomieszczenia, w którym packraft pozostał np. na noc.

Dziura wielkości szpilki, w ciągu doby, powoduje ubytek około 1/3 powietrza z całego packrafta, więc spadek ciśnienia spowodowany nieszczelnością będzie widoczny nawet bez dotykania packrafta.

Minimalnym zestawem serwisowym, który zabieram na spływ jest taśma Gorilla Tape w mniejszej wersji „to go”, klej uretanowy AQUASURE+FD i zapasowy zawór bostoński. Jeżeli pływam packraftem, który posiada zamek TIZIP, dodatkowo zabieram lubrykant i szczoteczkę do czyszczenia zamka (może być również szczoteczka do zębów).

Przy małych uszkodzeniach trudno będzie nam zidentyfikować dziurę, jednak po czasie będziemy zauważali wyraźne obniżenie ciśnienia w packrafcie niezawiązane ze spadkiem temperatury. Aby zlokalizować taką nieszczelność w pierwszym kroku pompujemy maksymalnie nasz packraft i nasłuchujemy czy przebicie można zidentyfikować dźwiękowo lub dotykowo przez delikatny strumienia uchodzącego powietrza. Jeżeli ta metoda nie będzie wystarczająca najlepszym sposobem jest woda z płynem lub mydłem rozprowadzana na powierzchni packrafta za pomocą np. gąbki. Przy tym sposobie nawet minimalna nieszczelność, powinna zostać wykryta, dzięki pojawiającym się bąblom.

Posiadając packrafta z zamkiem TIZIP, test szczelności packrafta rozpoczynamy właśnie od zamka. Jeżeli jesteś w terenie, możesz również zanurzyć, różne napompowane części packrafta pod wodą.

Do tymczasowych naprawy nieszczelności, uszkodzonych wioseł, dużych rozdarć na packrafcie czy stelażu namiotowego, świetnie sprawdzi się wodoodporna taśma naprawcza typu Gorilla Tape. Gorilla Tape występuje w dwóch rozmiarach i na spływ warto zabrać mniejszą i lżejszą taśmę w wersji „To-go”. Przed serwisem dowolnej powierzchni packrafta warto ją oczyścić i odtłuścić.

W terenie uszkodzone miejsce przemywamy gąbką i ciepłą wodą lub stosujmy środek dedykowany do powierzchni gumowych. Przykładem może być Seapower Inflatable Boat Cleaner. Jeżeli przedziurawionego packrafta możemy pozostawić na około 12h do wyschnięcia, warto użyć kleju uretanowego AQUASURE+FD, który po wyschnięciu staje się elastyczny i gumowy.

Naprawimy nim nie tylko uszkodzonego packrafta, ale również neopren, Gore-Tex, czy płótno. Za pomocą pędzelka dołączonego do zestawu nakładamy niewielką ilość kleju – około 4-5 mm w obrysie nieszczelności. Packraft nie powinien być maksymalnie napompowany, tak aby nie wypchać strumieniem powietrza nałożonego kleju.

Warto jednak zostawić nieco powietrza, aby przypadkowo nie skleić wewnętrznych ścianek packrafta. Po około 12 godzinach schnięcia, miejsce klejenia jest całkowicie szczelne. Aquasure może sprawdzić się również przy nieszczelnościach w zaworze, czy okolicach zamka TiZIP. Można nim naprawić również nieszczelny namiot. Klej ten nie łączy się jedynie z powierzchnią silikonową.

Ogromną zaletą Aquasure jest jego bezbarwność, dzięki czemu zabezpieczone miejsca wydają się estetyczne, ponieważ zachowujemy oryginalny kolor w miejscu klejenia. Aquasure sprawdzi się również do zabezpieczenia mocniejszych przetarć na podłodze packrafta.

Na filmie widzimy zabezpieczoną, przetartą, ale nie przebitą podłogę, aż do rdzenia materiału. Z powodu elastyczności i ewentualnej utraty właściwości po dłuższym czasie,kleju Aquasure nie stosujemy do naklejania akcesoriów takich jak skegi czy dodatkowe ringi.

Naprawę większych rozdarć w packrafcie możesz również zlecić w profesjonalnym serwisie. Praktycznie wszyscy producenci packraftów oferują taką usługę, przy czym część z nich, nie podejmuje się naprawy innych marek sprzętu. Zaletą profesjonalnego serwisu może być klejenie na gorąco, które jest najbardziej trwałe z proponowanych tu rozwiązań.

Na koniec życzę Ci, abyś jak najrzadziej musiał wracać do przedstawionego tu materiału.

Do zobaczenia na szlaku. Cześć!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *